Kontrast
Wielkość czcionki

"Terminal" w Bremie z okazji „The Jazzahead! Festival”

W ramach „The Jazzahead! Festival” przed bremeńskim Kunsthalle postawiona została instalacja świetlna Karoliny Hałatek „Terminal”. Nocami, z racji swojej formy i jasności, intryguje, przyciąga wzrok przechodniów, i zachęca, by wejść w jego przestrzeń.

Instalacja ma formę tunelu, wypełnionego nocą światłem. Została wykonana przez artystkę w 2016 roku z plastiku, drewna, aluminium i świateł LED, w ramach jej rezydencji artystycznej w Gerlingen. Inspiracją do stworzenia „Terminalu” były doświadczenia osób, które przeżyły śmierć kliniczną i w swych doświadczeniach opisywały właśnie rozświetlony tunel. Dzieło ma głęboki wymiar symboliczny i może być interpretowane na różne sposoby.

Zdjęcie instalacji "Terminal"

Instalacja „Terminal” autorstwa Karoliny Hałatek
Materiały prasowe ze strony jazzahead.de

Sama Karolina Hałatek opisuje pracę następująco: „Okrągły kształt instalacji umożliwia wejście w światło, które w pełni pochłania widza, niwelując wszelkie cienie. Terminal w tym kontekście może być odbierany jako współczesny interaktywny pomnik odnoszący się do średniowiecznego Memento Mori, może być też być punktem przejścia z wymiaru miejskiego chaosu do przestrzeni kontemplacyjnej, czystej i prostej”.

Niezależnie od interpretacji instalacja ma walory estetyczne i jest fotogeniczny. Reprezentuje polską sztukę współczesną w widocznym miejscu. Autorka nie chce nic narzucać widzom, a raczej zmusić ich do myślenia. Chce, by oglądając jej konstrukcje, przez doświadczenie artystyczne, stawali się częścią jej dzieła.

 „The Jazzahead! Festival” to, jak piszą autorzy, „festiwal, który zmienia miasto Bremę w Niemczech w jazzową metropolię i dodatkowo przedstawia scenę kulturalną co roku zmieniającego się państwa-partnera”. W tym roku wybór padł na Polskę. Festiwal rozpoczął się 6 kwietnia i potrwa do 22 kwietnia. Jego program dostępny jest tutaj.