Kontrast
Wielkość czcionki

61. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”

21 - 29.09.2018 Warszawa, Polska
Dodaj do kalendarza
Organizator: Związek Kompozytorów Polskich
Płatność: od 5 do 80 zł., na część wydarzeń jest wstęp wolny

61. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”
RES PUBLICA
21 – 29 września 2018

55 wydarzeń głównych i towarzyszących: 21 koncertów, 10 spotkań i warsztatów, 4 instalacje, 4 wernisaże i finisaż, 3 projekcje filmowe, 13 imprez towarzyszących, w tym radio internetowe, 19 miejsc wydarzeń, 82 kompozytorów i kompozytorek, 48 prapremier światowych, w tym 17 polskich premier i 18 zamówień kompozytorskich. Cztery pasma wydarzeń: nurt główny, Małej Warszawskiej Jesieni adresowanej dla odbiorców w wieku 4 – 12 lat, Warszawskiej Jesieni Klubowo oraz licznych wydarzeń towarzyszących. Tak będzie wyglądała 61. „Warszawska Jesień” – festiwal, który właśnie rozpoczyna drugie sześćdziesięciolecie swojego istnienia.

logo Warszawskiej Jesieni

Główny temat tegorocznej edycji festiwalu: „res publica” nawiązuje do 100-lecia polskiej niepodległości. 61. „Warszawska Jesień” bada relacje muzyki współczesnej z rozpoznawaną przez nią rzeczywistością, postawy twórcze wobec sprawy publicznej. Spogląda na muzykę jako medium wspólnotowe i obywatelskie, jako wyraz tożsamości osobistej i społecznej. Festiwal będzie miejscem artystycznej debaty i wsłuchiwania się w różne tezy muzyczne o nas i o świecie.

Program tegorocznej „Warszawskiej Jesieni” rozpocznie się słowami Ignacego Jana Paderewskiego i Józefa Piłsudskiego w kompozycji tekstowo-dźwiękowej Rafała Augustyna i Cezarego Duchnowskiego na inaugurację festiwalu. W finale zaś usłyszymy De Staat (Republika) Louisa Andriessena – legendarny traktat o państwie i władzy z tekstami z platońskiego Państwa. Swoje szczególne miejsce w programie festiwalu zajmie też sztuka obywatelska Andrzeja Bieżana – zmarłego przedwcześnie polskiego twórcy. Festiwal przypomni tę postać muzycznej alternatywy i politycznego kontestatora lat 70. i 80. XX wieku, w postaci instalacji Fortepian dla wszystkich oraz happeningu muzyczno-teatralnego Barykada. W Muzeum Warszawy otwarta będzie przestrzeń audio-wizualna „Kucie kos” – instalacja z utworami elektroakustycznymi odnoszącymi się do obrazu Wojciecha Fangora powstałego w 1954 roku. Szczególną uwagę Festiwal poświęci czworgu innym współczesnym twórcom: Bernhardowi Langowi, Stefanowi Prinsowi, Trondowi Reindholdtsenowi i Agacie Zubel.

czarnobiałe zdjęcie przedstawiające zespół muzyczny

Spółdzielnia Muzyczna, fot. Grzegorz Mart

Warto odnotować, że tę edycję „Warszawskiej Jesieni” współkształtować będą 44 artystki w głównych rolach twórczych: kompozytorek, solistek, wykonawczyń, reżyserek oraz dyrygentek. Przyszłość festiwalu w znacznym stopniu leży w rękach kobiet analogicznie do obszaru działalności społecznej i obywatelskiej, na które w naszej części Europy w coraz większym stopniu wpływ mają kobiety.

„Warszawska Jesień” od ponad pół wieku jest jednym z największych i najważniejszych festiwali muzyki współczesnej na świecie. W tej edycji weźmie udział około 1200 artystów z różnych obszarów sztuki, nie wyłącznie muzyki. Muzyka współczesna w znacznej mierze korzysta z multimediów i rzadko już dzisiaj nie łączy się z innymi dziedzinami sztuk. Dlatego też Jesień tak bardzo „lubi” operę i dzieła sceniczne. Tegoroczna edycja zaoferuje słuchaczom cztery dzieła w tej kategorii: polską premierę opery Agaty Zubel Bildebeschreibung, Herr Thaddäus – multimedialny spektakl na elektronikę i orkiestrę symfoniczną Pawła Mykietyna, The Artist’s Way – kompozycję multimedialną Piotra Peszata i legendarną Audycję V Andrzeja Krzanowskiego. Jednym z ciekawszych wydarzeń z pogranicza sztuk performatywnych i muzyki będą również: teatr muzyczny Tronda Reinholdtsena Ø – Episode 6 oraz prawykonanie REICHNITZ.OPERA (Anioł Zagłady) Wojtka Blecharza.

zdjęcie sceny, na której grają artyści

Black Page Orchestra

Wśród wykonawców 61. edycji „Warszawskiej Jesieni” są między innymi: Orkiestra i Chór Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jacka Kaspszyka, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach pod kierunkiem Etienne’a Siebensa, Orkiestra Filharmonii Beethovenowskiej poprowadzona przez Wiktora Kociubana, Klangforum Wien pod dyrekcją Titusa Engela, orkiestra EWCM i Rüdiger Bohn, Black Page Orchestra, Orkiestra Muzyki Nowej i Szymon Bywalec, Ensemble Recherche, Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble, Soliści Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice CAMERATA SILESIA, Kwartludium, proMODERN, soliści: Gareth Davis (klarnet basowy), Kakushin Nishihara (biwa), Stéphane Ginsburg (fortepian i multumedia), Frederike Möller (fortepian), Joanna Freszel i Agata Zubel – soprany, Frank Wörner – baryton i Katarzyna Duda – skrzypce.

Jedną z nowych, wartych uwagi inicjatyw jest zaplanowane na ostatni dzień głównego nurtu festiwalu spotkanie dyrektora festiwalu Jerzego Kornowicza i członków Komisji Programowej z publicznością festiwalu. Każdy będzie mógł przyjść, zadać pytanie, wyrazić zdanie, porozmawiać, skomentować festiwal, dać uwagi do repertuaru i do tego, co się wydarzyło. Spotkanie będzie miało miejsce w ostatnim dniu festiwalu i jest integralną częścią jego programu.

portret artystki

Kakushin Nishihara

„Warszawska Jesień” integruje – jest dziełem współpracy wielu środowisk i instytucji z Polski i zagranicy. Wśród 19 miejsc na mapie Warszawy, w których odbędzie się tegoroczny festiwal, warto odnotować te mniej związane z muzyką: TR Warszawa, Nowy Teatr z działaniami teatru Komuna Warszawa oraz trzy nowe, w których to wydarzenie jeszcze nie gościło: Muzeum Warszawy, Muzeum Sztuki Nowoczesnej oraz Instytut Teatralny.

Patronat honorowy nad 61. Międzynarodowym Festiwalem Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień objęli: Piotr Gliński – Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Hanna Gronkiewicz-Waltz – Prezydent m.st. Warszawy. Festiwal dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, miasta stołecznego Warszawy i Fundacji PZU. Mała Warszawska Jesień została dofinansowana ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. W całości 61. edycja festiwalu realizowana jest w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości. Festiwal odbywa się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej. Utwory Ogólna Teoria Względności Wojciecha Błażejczyka, do słów Aleksandra Nowaka, Katalog chmur Mateusza Ryczka, Amplified, What is There? Krzysztofa Wołka i Ex motu Anny Zawadzkiej-Gołosz dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

portret artysty

Bernhard Lang (c) haraldhoffmann.com

Współorganizatorami festiwalu są: Filharmonia Narodowa i Polskie Radio SA, Program 2. Partnerzy Festiwalu to: Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, Muzeum Warszawy, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski oraz Muzeum Rzeźby w Królikarni. Partnerzy medialni Festiwalu to: Polskie Radio SA, Telewizja Polska SA, warszawa.wyborcza.pl, Co Jest Grane 24, Wysokie Obcasy, Polityka, Glissando, La Vie Magazine oraz EMPiK. Partnerzy medialni Małej Warszawskiej Jesieni: Polskie Radio Dzieciom, miastodzieci.pl, czasdzieci.pl, qlturka.pl, egaga.pl i Muzykoteka Szkolna.

Sprzedaż biletów na festiwal rozpocznie się 27 sierpnia poprzez strony www.biletomat.pl i www.filharmonia.pl (na koncert 21 września o 19:30) oraz www.trwarszawa.pl (na koncerty 25 września o 19:30 i 22:30).

logo Warszawskiej Jesieni

Miejsce wydarzenia

Warszawa, Polska

Adres

Warszawa, Polska