Film VR „Wiktoria 1920” online
Jak to by było, gdyby nagle przenieść się w czasie i stać się jednym z bohaterów wojny polsko-bolszewickiej? „Niepodległa” umożliwia to od dziś każdemu – na kanale YouTube dostępny jest bezpłatnie film Cinematic VR „Wiktoria 1920”, stworzony w 2020 roku na setną rocznicę Bitwy Warszawskiej. Dziś, równo sto lat po podpisaniu traktatu ryskiego oficjalnie kończącego wojnę polsko-bolszewicką, udostępniamy film dla wszystkich.
Blisko trzydziestominutowy film „Wiktoria 1920” to jeden z największych fabularnych filmów VR nie tylko w Polsce, ale prawdopodobnie i na świecie. Jego produkcja nie należała do łatwych – to film nie tylko przygodowy, ale też i kostiumowy, a zachowanie prawdy czasu w 360 stopniach, które zapisywały filmowe kamery, należało do sporych wyzwań produkcyjnych. Dzięki nowoczesnym technologiom widzowie filmu zostają przeniesieni w sam środek akcji – to właśnie widz staje się głównym bohaterem filmu, który uczestniczy we wszystkich wydarzeniach. Podczas kręcenia kamery rejestrowały obraz ze wszystkich stron, dzięki czemu zyskano możliwość wyboru, na co chce się skierować wzrok. Ambisoniczny dźwięk także kieruje uwagą widza – jest dopasowany do obrazu i pozwala śledzić akcję, czyli jeśli widz usłyszy coś po swojej lewej stronie – to tam właśnie coś się dzieje i najlepiej tam się obrócić.
Cinematic VR „Wiktoria 1920” na kanale YouTube
Film w wersji polskiej w 3D można bezpłatnie obejrzeć na kanale YouTube „Niepodległa”. Najlepiej wykorzystać do tego proste cardboardy bądź gogle VR, w które można wsunąć własny telefon komórkowy. Film można również obejrzeć na okulusach lub innych goglach VR, wchodząc w przeglądarce na stronę YT i wybierając odpowiednie ustawienia filmu (3D i najwyższą jakość). „Wiktorię 1920” można również obejrzeć w tradycyjnej wersji 2D nawet na pulpicie komputera, gdzie za pomocą myszki bądź touchpada widz decyduje o tym, w którą stronę patrzeć. Wersja 3D na komputerach również jest dostępna, jeśli tylko ktoś ma proste okulary anaglifowe. Wkrótce film zawita na inne platformy, również te dedykowane VR, o czym będziemy informować i rozszerzać listę dostępnych możliwości.
W zeszłym roku film można było oglądać w specjalnych goglach w ramach Wirtualnego Teatru Historii „Niepodległa” w kilkunastu miejscach w kraju, z zachowaniem zasad reżimu sanitarnego. Pierwsi widzowie zasiedli w goglach w Płocku już dzień po oficjalnej premierze, 15 sierpnia 2020. W tym roku również planowane są letnie pokazy Wirtualnego Teatru Historii „Niepodległa” – zapraszamy do śledzenia strony niepodlegla.gov.pl, aby niczego nie przegapić.
Wirtualna rzeczywistość 1920 roku
Za pomocą gogli VR można przenieść się w czasie. Gdy widz uruchamia film jest w sierpniu 1920 roku. Polskie wojska wciąż cofają się pod naporem armii bolszewickiej. Wszyscy zdają sobie sprawę, że nieuchronnie zbliża się ostateczne starcie, którego wynik wydaje się już przesądzony na korzyść bolszewików. Najważniejsze zadanie to obronić Warszawę i nie pozwolić Rosjanom wkroczyć do miasta. Jednak wielomiesięczny wysiłek odcisnął swoje piętno na obu armiach.
Nawet wśród Polaków panują defetystyczne nastroje i kiedy do obozu wojsk polskich dociera tajemniczy meldunek, który należy przekazać na Cytadelę, jedynie Bohater (widz oglądający film), Janek Węgielski (Dariusz Pieróg) – student, który zaciągnął się do armii, ułan Władysław Brończak (Szymon Mysłakowski) oraz pilot Eskadry Kościuszkowskiej, Merian C. Cooper (Patryk Szwichtenberg) wierzą, że sprawa nie jest jeszcze przegrana i – wbrew rozkazom – postanawiają spróbować dostarczyć do Warszawy wiadomość. Bohater wraz z Cooperem podróżuje samolotem w stronę Warszawy, uszkodzona maszyna musi jednak awaryjnie lądować. Okazuje się, że w okolicy jest pełno bolszewików – dwóch z nich zmusza fotografkę Polę Lewicką (Róża Klekotko) do zrobienia im pamiątkowych portretów. Pola jednak kryje w zanadrzu znacznie więcej niż kasetki do aparatu fotograficznego… Bohaterowie wyruszają w pełną przygód podróż w stronę Warszawy, uciekając przed bolszewikami, biorąc udział w walkach, snując jednocześnie plany na powojenną przyszłość. Czy uda im się dostarczyć meldunek? Czy bohaterowie ryzykują na próżno, czy jednak okaże się, że ich wiadomość będzie miała wpływ na losy jednej z najważniejszych bitew w historii nie tylko Polski, ale i świata? Widz przekona się na własnej skórze.
JEŚLI CHCESZ OBEJRZEĆ FILM KLIKNIJ W LINK: https://youtu.be/UXCkP2JGGl0
100. rocznica Bitwy Warszawskiej
Film był częścią kampanii „Wiktoria 1920”, związanej ze setną rocznicą wojny polsko-bolszewickiej.
- Reżyser: Tomasz Dobosz
- Zdjęcia: Marcin Magiera
W rolach głównych:
- Pola Lewicka – Róża Klekotko
- Merian C. Cooper – Patryk Szwichtenberg
- Władysław Brończak – Szymon Mysłakowski
- Janek Węgielski – Dariusz Pieróg
Producentem filmu jest Biuro Programu „Niepodległa”. Narodowe Centrum Kultury zostało koproducentem filmu. Partnerem filmu jest Narodowy Bank Polski.
Film został dofinansowany ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.
Twórcy VR „Wiktoria 1920”
Dariusz Pieróg jest absolwentem wydziału aktorskiego Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie. Zdobywca Grand Prix na 37 Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi za rolę Arniego w spektaklu „ Co gryzie Gilberta Grape’a” w reżyserii Marcina Czarnika. Swoje pierwsze kroki przed kamerą stawiał pod okiem Pawła Maślony (reżyser m.in. „Ataku paniki”). Można go było zobaczyć na deskach Teatru Nowego w Poznaniu. Grał główną role w spektaklu w reżyserii Anety Groszyńskiej „Krzycz. Byle ciszej” oraz w „Chciałbym nie być” w reżyserii Adama Ziajskiego. Pojawił się w takich produkcjach jak „W głębi lasu” (serial dla Netflixa – Leszka Dawida i Bartka Konopki) oraz w „Mistrzu” reż. Macieja Barczewskiego.
Patryk Szwichtenbrg – absolwent krakowskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej (2017). Aktor, muzyk i kompozytor. Od 2018 roku etatowy aktor Teatru Bagatela w Krakowie.
Róża Klekotko – absolwentka The Royal Academy of Dramatic Art i Warszawskiej Szkoły Filmowej. W Londynie grała m.in w spektaklach Gemmy Brockis, Peta’y Lili, Lindy Miller, Simony Gonelli czy Guillaume Pige. Jest współzałożycielką grupy The Undertow Collective, z którą stworzyła i wystawiła spektakl „Orphée” w Bloomsbury Theatre w październiku 2019 roku. W Polsce brała udział w wielu projektach filmowych i telewizyjnych, zarówno komercyjnych jak i niezależnych. Poza aktorstwem Róża jest pasjonatką ruchu GAGA Ohada Naharina i instruktorką tańca, studiowała też choreografię i teorię tańca na UMFC w Warszawie. W 2016 współpracowała z MSZ podczas kilkumiesięcznego wolontariatu w Kenii, gdzie prowadziła warsztaty artystyczne dla dzieci i młodzieży, oraz realizowała filmowe formy dokumentalne.
Szymon Mysłakowski ukończył Państwową Wyższą Szkołę Teatralną w Krakowie w 2004. Następne 10 lat spędził w teatrze im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu. Stamtąd przeniósł się na trzy sezony do Teatru Nowego w Poznaniu. Obecnie występuje na deskach w Teatrze Współczesnym w Warszawie. W jego dorobku filmowym znajdują się m.in. „Nieruchomy poruszyciel” Łukasza Barczyka i „Ostatnia akcja” Michała Rogalskiego. Brał też udział w polskiej wersji Saturday Night Live. Szczęśliwy mąż i tata.
Tomasz Dobosz – reżyser, producent i scenarzysta, reżyser Cinematic VR, absolwent Warszawskiej Szkoły Filmowej, współzałożyciel studia filmowego VRheroes, reżyser pierwszego w Polsce filmu fabularnego w technologii wirtualnej rzeczywistości pt.: „Kartka z Powstania” (Winner – Los Angeles Film Awards, Główna nagroda Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w kategorii Kultura Cyfrowa 2019).
Credits „Wiktoria 1920” VR 360 3D
- Produkcja: Biuro Programu Niepodległa, Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu
- Koprodukcja: Narodowe Centrum Kultury
- Partner: Narodowy Bank Polski
- Reżyseria: Tomasz Dobosz
- Scenariusz: Tomasz Dobosz, Mariusz Laszuk
- Zdjęcia: Marcin Magiera
- Producent: Jan Kowalski, Mariusz Laszuk
- Produkcja wykonawcza: VR Heroes
- Producent wykonawczy: Szymon Gonera, Emilia Mitka, Tomasz Dobosz
- Obsada:
- W rolach głównych: Szymon Mysłakowski, Patryk Szwichtenberg, Róża Klekotko, Dariusz Pieróg
- W pozostałych rolach: Zacharjasz Muszyński, Marek Kossakowski, Mateusz Banasiuk, Mirosław Haniszewski, Mateusz Kmiecik, Wojciech Ziętek, Viktor Kukla, Maciej Miszczak, Michał Balicki, Piotr Choma, Philipp Mogilnitskiy, Mikołaj Chroboczek, Katarzyna Zarychta, Zofia Stafiej, Kinga Bobkowska, Adam Rosa, Adam Borysewicz, Karol Czajkowski, Marcin Piotrowiak, Mariusz Urbaniec, Andrzej Dębski, Mateusz Lipiński, Kamil Wnuk
- Kierownictwo produkcji: Emilia Mitka, Zuzanna Lis
- Scenografia i rekwizyty: Tomasz Wysocki
- II Scenograf: Katarzyna Stańczuk
- Asystent scenografa: Marcin Wydrzyński, Maciej Telka, Michał Mikulski
- Rekwizyty specjalne: Marek Leśniak, Marcin Wydrzyński
- Kostiumy: Joanna Pamuła, Małgorzata Gwiazdecka
- Współpraca kostiumowa: Michał Barszczewski
- Charakteryzacja: Olga Węgłowska, Błażej Pintara
- II Charakteryzator: Marta Tesche-Klimek, Anna Dąbrowska
- Współpraca charakteryzatora: Zuzanna Klimek, Kaja Jałoza
- Udźwiękowienie: Stereotyp Studio
- Reżyseria dźwięku: Kamil Sajewicz
- Dźwięk na planie: Tomasz Bogacki, Jacek Szczepanek, Kamil Dzyr, Mateusz Andrzejewski
- Muzyka: Wojciech Błażejczyk
- Postprodukcja: VR Heroes
- Montaż: Michał Rumas, Mariusz Laszuk
- Online Artist: Michał Rumas, Mariusz Laszuk, Jarosław Kapuściński
- Korekcja barwna: Dominik Deras
- Supervising VR: Mariusz Laszuk
- II reżyser: Marek Leszczewski, Jakub Kostrzewa
- Reżyser obsady: Aleksandra Gruber
- Koordynacja projektu BP Niepodległa: Anna Bińkowska
- Koordynacja Kaskaderska: Jakub Kostrzewa
- Asystenci Kamery: Ja Cię Kręce, Krzysztof Michalczewski, Jakub Ostaszewski
- Technika VR: Jakub Ostaszewski
- Kierownik planu: Jan Jungrav
- Obsługa Planu: Yellowóz
- Dyżurni Planu: Filip Marczak, Krzysztof Wolny
- Grip: Edwin Wolski, Grip7
- Lora: Norbert Możdżyński
- Mistrz oświetlenia: Blitz
- Oświetlacze: Parapet Patryk Zalewski, Eryk Gałuszczyński, Sebastian Cybe
- Sprzęt oświetleniowy: Lighthouse Guru
- Making of: Adam Pietkiewicz, Arkadiusz Powałka
- Montaż making of: Aleksandra Folczak, Michał Rumas
- Fotosy: Cezary Pomykało
- Transport: Rafał Wróblewski, Rafał Gawłowski, Mariusz Gawłowski
- Transport rekwizytów specjalnych, transport 4×4: Marcin Świąder, Kamil Janowski
- Runner: Jan Siemiński
- Konsultacje historyczne: Andrzej Olejko, Piotr Krukowski
- Military Supervisor: Grzegorz Sala
- Koordynacja grup rekonstrukcyjnych: Piotr Krukowski, Grzegorz Sala
- Broń: Mariusz Komacki, Władysław Rapkiewicz
- Pirotechnik: Artur Sobieraj
- Współpraca: Anna Sobieraj, Paweł Tywoniuk, Zbigniew Szarlej
- Statyści: Grupa XXI
- Kierownik budowy dekoracji: Michał Krauz
- Grafika na wozie fotografa:
- Koncept: Tomasz Wysocki
- Projekt i wykonanie: Marcin Wydrzyński
- Współpraca: Aga Maluchnik
- Zabezpieczenie medyczne: Grzegorz Kołodziejczyk
- Zabezpieczenie przeciwpożarowe: OSP Zaborów, OSP Ratownictwo wodne w Nowym Dworze Mazowieckim
- Sprzęt: Camera Car, Joker Film, Delta Wojciechowski Hubert, Artservice Artur Mierzejewski
- Podziękowania: Twierdza Modlin, 2 Mazowiecki Pułk Saperów, Hero Collection, Stearman.pl Marek Forystek, Szkoła Jeździecka „Horyzont” w Zaborowie, Skansen Budownictwa Puszczańskiego w Granicy, Sławomir Luterek – rekwizyty, Rekwizytornia „Epoka”, Stardust Rekwizyty, Rekwizytornia Praga, Archeconcept, Resvena Antyki i Design, Gospodarstwo Specjalistyczne Panek, o. Jacek Staszewski, Sławomi Handke Handmet Wozy, Yellowóz, Rafał Skibniewski Lądowisko Milewo, Michał Mucha
Copyrights BP „Niepodległa” 2020
All rights reserved.