Kontrast
Wielkość czcionki

„ENRICO PRAMPOLINI. FUTURYZM, SCENOTECHNIKA I TEATR POLSKIEJ AWANGARDY” tylko do 8 października

Do 8 października br. w Łodzi oglądać można wystawę „Enrico Prampolini. Futuryzm, scenotechnika i teatr polskiej awangardy”

Enrico Prampolini, "Tarantela", 1920, płótno, farby olejne, wym. 80 x 80 cm, archiwum Muzeum Sztuki w Łodzi

Enrico Prampolini, „Tarantela”, 1920, płótno, farby olejne, wym. 80 x 80 cm, archiwum Muzeum Sztuki w Łodzi

Prezentowana w łódzkim Muzeum Sztuki wystawa pokazuje w chronologiczny sposób bardzo bogaty dorobek twórczości Enrico Prampoliniego, jednej z najważniejszych osobowości artystycznych międzynarodowej awangardy.

Prampolini był niezwykle wszechstronny – to zarówno malarz, rzeźbiarz, scenotechnik, choreograf, architekt, jak i grafik tworzący reklamy, plakaty, fotomontaże, wielkie murale, oprawy plastyczne do filmów. W jego twórczości obecne były echa wszystkich najważniejszych prądów nowej sztuki I połowy XX w.: futuryzmu, dadaizmu, konstruktywizmu i surrealizmu. Sam Prampolini był również współtwórcą nowej sztuki, organizatorem życia artystycznego. To on zaproponował w teatrze odrzucenie terminów „scenografia” i „dekoracja teatralna” na rzecz „scenotechniki” – formy bliższej architekturze, stojącej w opozycji do wcześniejszego malarstwa. Do tej wizji artysty odwoływali się polscy twórczy związani ze „Zwrotnicą”, Blokiem czy Paresensem – opowiedzieli się po stronie nowatorskich sposobów pojmowania przestrzeni sceny teatralnej, co stanowiło radykalną zmianę wobec dotychczasowego myślenia o scenografii.

fot. Muzeum Sztuki w Łodzi

fot. Muzeum Sztuki w Łodzi

Wystawa, której kuratorem jest Przemysław Strożek, to pierwsza w historii ekspozycja, która zestawia projekty włoskiego futuryzmu z pracami polskich awangardystów. Podejmuje też w szerszym kontekście kwestie kontaktów między artystami obu formacji. W końcu to właśnie dzięki namowom jednego z polskich twórców, Jana Brzękowskiego, Prampolini ofiarował w 1930 roku swój obraz Tarantella do łódzkiej kolekcji, gromadzonej przez grupę „a.r.”. Warto dodać, że jest to obraz wyjątkowy. Krytycy wskazują na obecność w nim trzech stylów związanych z trzema okresami twórczości włoskiego artysty – mowa o dynamizmie początku XX wieku, teatrze mechanicznym lat 20. oraz idei postpuryzmu i abstrakcjonizmu lat 30.

Ważne jest również to, że wystawa ta po raz pierwszy w historii problematyzuje historię polskiej scenotechniki awangardowej lat 20. i 30., która nie rodziła się w izolacji, ale była integralną częścią międzynarodowych praktyk podejmowanych dla odnowy tradycyjnego teatru.

Enrico Prampolini, "Kompozycja futurystyczna-dynamizm form", 1914, tempera, papier, wym. 12,4 × 12 cm, kolekcja prywatna, Rzym

Enrico Prampolini, „Kompozycja futurystyczna-dynamizm form”, 1914, tempera, papier, wym. 12,4 × 12 cm, kolekcja prywatna, Rzym

Wydarzenie realizowane jest w ramach obchodów Stulecia Awangardy w Polsce.

Kiedy: 09.06 – 08.10.2017
Gdzie: ms2, ul. Ogrodowa 19, Łódź