Koncert z okazji Jubileuszu 100-lecia odzyskania przez Polskę Niepodległości | Szymon Nehring, Giancarlo Guerrero
Podczas koncertu inaugurującego Jubileusz 100-lecia odzyskania przez Polskę Niepodległości zabrzmi muzyka Ignacego Jana Paderewskiego i Ludwiga van Beethovena. W ten uroczysty wieczór publiczność Narodowego Forum Muzyki usłyszy arcydzieła tych wielkich kompozytorów w wykonaniu wyjątkowych artystów. Na jednej estradzie wystąpią Giancarlo Guerrero oraz wschodząca gwiazda polskiej pianistyki – Szymon Nehring.
Praca nad Koncertem fortepianowym a-moll op. 17 zajęła Paderewskiemu łącznie sześć lat. Pierwsza część kompozycji powstała już w 1882 roku jako dzieło młodego, dwudziestodwuletniego twórcy. Do pisania kolejnych fragmentów utworu artysta powracał w późniejszym czasie podczas swojego pobytu w Krakowie, Zakopanem Wiedniu i Paryżu. Ostatecznie Paderewski ukończył dzieło w 1888 roku – nie był jednak pewny jego jakości. W efekcie zdecydował się na zaprezentowanie Koncertu bardziej doświadczonemu twórcy. Wybór padł na starszego od Paderewskiego o ćwierć wieku Camille’a Saint-Saënsa – kompozytora, który słynął z ogromnej wiedzy i znakomitego opanowania trudnej sztuki instrumentacji. Co ciekawe, choć Saint-Saëns miał w środowisku opinię osoby o dosyć trudnym charakterze, w stosunku do Paderewskiego był zawsze życzliwy. Koncert fortepianowy a-moll francuski twórca ocenił jako wyjątkowo udany. Szczególną uwagę zwrócił na, niewątpliwie zachwycającą, drugą część kompozycji (Andante). Wątpiącemu w jakość dzieła autorowi powiedział zaś: „Nic nie trzeba tu zmieniać. Śmiało może pan zagrać swój koncert tak, jak pan go napisał, i będzie się podobał publiczności, bo jest dobry”. Opinia ta się potwierdziła – Koncert fortepianowy a-moll jest dziś jednym z najpopularniejszych dzieł Paderewskiego. Co więcej, należy do najważniejszych polskich utworów fortepianowych w historii.
Dzieło Paderewskiego usłyszymy w wykonaniu jednego z najbardziej rozpoznawalnych polskich pianistów młodego pokolenia – Szymona Nehringa. Artysta ten zyskał uznanie międzynarodowej publiczności, występując jako jedyny Polak w finale XVI Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina w Warszawie (2015). W 2017 roku wygrał prestiżowy Międzynarodowy Mistrzowski Konkurs Pianistyczny im. Artura Rubinsteina w Tel Awiwie.
Następnym punktem programu będzie wykonanie jednego z najsłynniejszych dzieł w historii – IX Symfonii Ludwiga van Beethovena, którą publiczność usłyszała po raz pierwszy w 1824 roku. Było to ponad dziesięć lat po premierze poprzedniej symfonii kompozytora.
Rozbrzmiewająca w finale utworu Oda do radości, której treść nawiązuje do idei równości i braterstwa, podsumuje inaugurację wyjątkowego dla Polski jubileuszu. Emocje towarzyszące radosnemu świętowaniu kompozytor ukazał w zakończeniu swojej ostatniej symfonii za pomocą tonacji D-dur. Wśród dziewiętnastowiecznych twórców i teoretyków zyskała ona miano tej, która pozwala wyrazić m.in. triumf, radość ze zwycięstwa i wesołość. Oda do radości w wyraźny sposób kontrastuje zatem z główną tonacją utworu – d-moll, symbolizującą m.in. posępny i żałobny nastrój. W kontekście historii Polski finał dzieła rozbrzmiewa niczym radość narodu odzyskującego niepodległość po latach niewoli.
Miejsce wydarzenia
plac Wolności 1, 50-071 Wrocław