Kontrast
Wielkość czcionki

Lekcja z VR-em! Scenariusze lekcji dla dzieci i seniorów do filmu Dża-Dża

VR może być także w Twojej szkole! Nie ważne czy to Uniwersytet Trzeciego Wieku, czy szkoła podstawowa – Biuro Programu „Niepodległa” zaprasza do skorzystania z przygotowanych scenariuszy i zanurzenia się w historię. Każdy pakiet materiałów zawiera instrukcje od sposobu wyświetlania filmu na smartfonie, przez materiały na prezentację, po kreatywne zadania! Wszystko jest dostępne bezpłatnie na niepodlegla.gov.pl w zakładce „O niepodległej”.

„Dża-Dża” – Jadwiga Jędrzejowska, tenisistka, bohaterka

Sportowcy w II RP reprezentowali Polskę na turniejach międzynarodowych i nieraz odnosili fantastyczne sukcesy. Kusociński, Konopacka, Walasiewiczówna, Jędrzejowska  – te nazwiska rozbrzmiewały w ustach komentatorów i dziennikarzy. Właśnie o tej ostatniej, Jadwidze Jędrzejowskiej, jednej z najwybitniejszych polskich tenisistek, opowiada film VR „Dża-Dża”. Z sympatyczną Jadzią w filmie przenosimy się w czasie, do II wojny światowej, by zobaczyć, jak wielki wpływ miała na swoje otoczenie. Film to nie tylko możliwość zobaczenia meczu tenisa w VR, ale także okazja na zrealizowanie z uczniami lub słuchaczami ciekawych zajęć w oparciu o podstawę programową.

tenisistka w trakcie meczu

Zdjęcia z planu VR „Dża-Dża”
Fot. Marcin Suder / BPN

Jadwiga Jędrzejowska jako sportowiec grała na kortach finałów konkursów Wielkiego Szlema, a przyjacielsko naprzeciw niej stawali Charlie Chaplin czy król Szwecji. Dzięki swoim sukcesom Jadzia była rozpoznawalna za granicą, lecz jej nazwisko było zbyt trudne do wymówienia, więc nazywano ją z francuska „Ża-Ża” lub z angielska „Dża-Dża”. Jej historia to nie tylko historia polskiego sportu, lecz także postaw ludzkich podczas II wojny światowej.

Scenariusze zajęć dla każdego wieku

Biuro Programu „Niepodległa” oferuje scenariusze zajęć na trzech poziomach edukacyjnych: dla szkół podstawowych (klasy VI-VIII), szkół ponadpodstawowych w wersji podstawowej oraz zaawansowanej (debata oksfordzka) oraz dla seniorów w domach kultury, ośrodkach pomocy społecznej itp. Wszystkie pakiety zawierają scenariusz dla nauczyciela, materiały dodatkowe oraz instrukcję składania cardboardów, na których klasa może obejrzeć film na platformie YouTube na własnych telefonach. Materiały przygotowano w dwóch wersjach: do wyświetlania na ekranach cyfrowych i tablicach elektronicznych i w drugiej wersji ekonomicznej, do druku w czerni i bieli. Wszystkie materiały są do pobrania ze strony niepodlegla.gov.pl, z zakładki „O niepodległej”.

Film VR „Dża-Dża” został udostępniony na platformie YouTube. Film można oglądać na cardboardach w aplikacji YouTube VR w opcji 360 lub na tablecie, komórce bądź ekranie komputera w wersji 2D. Aby wziąć udział w pokazie w szkolnej klasie uczniowie powinni mieć własny smartfon z dostępem do internetu i słuchawkami. Uwaga: Biuro Programu „Niepodległa” nie zapewnia cardboardów!

tytuł vr w kółku

Scenariusz dla szkół podstawowych: „Urodzona na korcie”

Scenariusz dla szkół podstawowych zawiera: biografię Jadwigi Jędrzejowskiej, prezentację ze zdjęciami, zadanie: oś czasu, dodatek „zielone trybuny” i fragment wspomnień Jędrzejowskiej. Zajęcia „Urodzona na korcie” mają na celu:

  • przedstawienie historii sportu tenisowego i sytuacji polskich sportowców w dwudziestoleciu międzywojennym,
  • zdobycie umiejętności krytycznego spojrzenia na różnorodne źródła historyczne,
  • poznanie historii życia jednej z najważniejszych polskich sportsmenek,
  • zdobycie informacji na temat publicystyki sportowej wczoraj i dziś,
  • aktywne i kreatywne działanie z materiałami historycznymi,
  • wzmocnienie spostrzegawczości uczestników i szybkiego zapamiętywania poprzez grywalizację.

Zajęcia uczą pracy w grupie i wspomagają integrację klasy jednocześnie przekazując praktyczne umiejętności i informacje historyczne.

Scenariusz dla szkół ponadpodstawowych: „Dża-Dża w prasie. Przegląd i źródła”

Scenariusz dla szkół ponadpodstawowych zawiera: fotografie Jadwigi Jędrzejowskiej, biografię tenisistki, prezentację Gospody pod Kogutem, skany z czasopisma „Przegląd Sportowy” i innych pism z epoki. Zajęcia „Dża-Dża w prasie. Przegląd i źródła” mają na celu:

  • pracę ze źródłami historycznymi, rozwinięcie umiejętności poszukiwania i zdobywania informacji,
  • poznanie historii życia jednej z najważniejszych polskich sportsmenek,
  • zdobycie informacji na temat publicystyki sportowej wczoraj i dziś,
  • poznanie specyfiki i wyzwań dla sportu i sportowców w dwudziestoleciu międzywojennym,
  • praktykowanie umiejętności debaty i dyskusji na tematy historyczne,
  • zapoznanie z terminem „reuse” w odniesieniu do archiwaliów i poszukiwania innowacyjnych form.
grupa ludzi pozuje na tle ścianki z logo niepodległa, osoby w pierwszym rzędzie trzymają w rękach okulusy

Polska kadra tenisowa miała możliwość obejrzeć VR „Dża-Dża” przed meczem Polska-Czechy w Zielonej Górze 10-11.12.2021.
fot. Michał Jędrzejewski, dzięki uprzejmości PZT.

Scenariusz dla szkół ponadpodstawowych: „Mniejszości narodowe w sporcie międzywojennej Polsce”

Scenariusz zaawansowany dla szkół ponadpodstawowych pt. „Mniejszości narodowe w sporcie międzywojennej Polsce” to sposób na przeprowadzenie debaty oksfordzkiej w szkolnej klasie. Zajęcia mają na celu:

  • pracę ze źródłami historycznymi,
  • poznanie historii życia jednej z najważniejszych polskich sportsmenek,
  • poznanie historii podziałów społecznych w II RP oraz ich wpływu na sportowców,
  • praktykowanie umiejętności debaty i dyskusji na tematy historyczne,
  • nabycie umiejętności wyciągania wniosków i uczenia się na błędach przeszłości,
  • zapoznanie z zasadami debaty oksfordzkiej i wzmocnienie kompetencji trafnego argumentowania z szacunkiem dla oponenta (wykluczenie z debat publicznych „argumentum ad personam”).

Scenariusz dla szkół ponadpodstawowych: „Mniejszości narodowe w sporcie międzywojennej Polsce”

Scenariusz dla seniorów pt. „Dża-Dża i inni…” zawiera: biografię Jadwigi Jędrzejowskiej, jej fotografie, załącznik o Gospodzie pod Kogutem, prezentację słynnych sportowców międzywojnia i szablony do gry „Zgadnij, kim jestem”. Zajęcia mają na celu:

  • przybliżenie postaci sportowców dwudziestolecia międzywojennego i ich losów w czasie wojny,
  • poznanie specyfiki sportowej rywalizacji w międzywojennej Polsce, wyzwań i trudności,
  • aktywizujące działanie wokół tematu sportu polskiego i historii przedwojennej Polski,
  • integrację podczas gier i zabaw historycznych.
goście z okulusami na obrotowych fotelach oglądają film

Premiera filmów VR „Dża-Dża” i „Nie kochać w taką noc”.
Fot. Tomasz Tołłoczko / BPN

Zajęcia dla seniorów mają za zadanie aktywizować środowiska seniorskie, włączać je do życia cyfrowego i wzmacniać relację dziadków z wnukami i wnuczkami (dziadkowie wchodzą w świat bliski ich wnukom, wnuki zyskują tematy do rozmowy z dziadkami i wprowadzają ich w świat technologii). Wszystkie materiały edukacyjne są bezpłatne. Film „Dża-Dża” jest dostępny na YouTube Niepodległej. W przypadku, jeśli szkoła dysponuje goglami VR, a nauczyciele/animatorzy chcą zorganizować pokazy filmu poza lekcjami (np. pokazy dla rodziców, festyny szkolne), mogą oni uzyskać bezpłatną licencję na film. W tym celu prosimy o kontakt mailowy pod adresem .