Kontrast
Wielkość czcionki

„Następny przystanek…” - wycieczki zabytkowym tramwajem śladami Warszawy dwudziestolecia

Niepodległa na torach – tym razem tramwajowych! „Następny przystanek…” to nowy cykl przejazdów krajoznawczych po Warszawie organizowanych we współpracy ze stowarzyszeniem „Kamień i co?”. W zabytkowym wagonie K445 uczestnicy wyruszą na trasy wraz z przewodnikiem, który opowie o mijanych przy trasie budynkach, które powstały w dwudziestoleciu międzywojennym. Przejazdy będą odbywały się w soboty i niedziele. Udział w nich jest bezpłatny, ale obowiązuje rezerwacja miejsc!

„Następny przystanek…” – przejazdy zabytkowym tramwajem po Warszawie z Niepodległą

Projekt pod wspólną nazwą: „Następny przystanek…” zaprasza na zwiedzanie Warszawy zabytkowym tramwajem. Tematem przewodnim 5 różnych tras będą obiekty istniejące, zbudowane między latami 1918 a 1939, w tym m.in. gmachy użyteczności publicznej, kolonie społeczne, osiedla pracownicze, miejskie arterie czy parki. Poza tym uczestnicy spojrzą na mijane miejsca w szerszym kontekście, poznają wydarzenia historyczne, które wpływały na kształt miasta i zanurzą się w koncepcje projektów urbanistycznych, których nie zrealizowano. Nie zabraknie opowieści o budynkach zniszczonych w czasie działań wojennych i nieodbudowanych po 1945 r. W świat międzywojennej stolicy uczestników wprowadzi przewodnik Adrian Sobieszczański. 

Przejazdy będą realizowane wagonem K445, czyli tzw. berlinką, należącą do spółki Tramwaje Warszawskie. Wagony tego typu miasto Warszawa zamówiło w 1939 roku, ale wybuch wojny uniemożliwił ich dostarczenie. Z linii produkcyjnej „Wspólnoty Interesów Hut „Królewska” i „Laura”” w Chorzowie trafiły one bezpośrednio do Berlina – stąd też ich potoczna nazwa „berlinki”. Wagony zostały rewindykowane po II wojnie światowej, a dziś zabytkowe pojazdy stanowią atrakcję dla starszych i młodszych.

5 tras, 1 „berlinka” i nie kończąca się opowieść o Warszawie sprzed 100 lat

W ramach projektu „Następny przystanek…” przejazdy będą trwały od 30 do 45 minut, a cała wycieczka nie dłużej niż 75 minut. Na każdej trasie zostanie udostępnionych 40 miejsc (24 siedzące i 16 stojących). Obowiązują rezerwacje poprzez system biletowy. Linki do zapisów będą otwierać się na 5 dni przed przejazdem o godzinie 10:00. Wszystkie informacje będą uaktualniane na stronie niepodlegla.gov.pl oraz na Facebooku Niepodlegla oraz partnera wydarzenia Kamień i co? Ratujemy warszawskie zabytki.

ulotka wydarzenia

Dla mieszkańców stolicy, turystów i wszystkich chętnych przygotowano 5 różnych tras. Każda z nich będzie realizowana w dwóch różnych terminach.

Wyględów (Mokotów) – Śródmieście

Na trasie m.in. gmach SGH, dawny gmach Korpusu Ochrony Pogranicza i dawny gmach Ministerstwa Komunikacji (ob. Ministerstwo Infrastruktury). Przejazdy odbędą się:

Bielany – Grochów (Praga-Południe)

Na trasie m.in. modernistyczny Żoliborz, park im. S. Żeromskiego, stadion KS Polonii, dawny gmach weterynaryjny SGGW. Przejazdy odbędą się:

Służewiec (Mokotów) – Śródmieście

Na trasie m.in. kolonia Służew, modernistyczne kamienice przy ul. Puławskiej i niezrealizowany projekt gmachu Polskiego Radia. Przejazdy odbędą się:

Stara Praga – Stara Ochota

Na trasie m.in. gmach Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych, most Poniatowskiego, gmach Muzeum Narodowego i gmach BGK. Przejazdy odbędą się:

Stara Ochota – Wola

Na trasie m.in. „Akademik” przy Narutowicza, osiedle TOR i kolonia pracowników ZUS na Kole:

Serdecznie zapraszamy!

wagon tramwajowy retro na szynach, w tle architektura modernistyczna

Tramwaj K445 „berlinka” na torach Warszawy. W tle budynek Centralnego Akademika Bratniej Pomocy z lat 20. XX wieku.
Fot. G. Niemczyk / BN

Udział w przejazdach oznacza akceptację postanowień Regulaminu przejazdów „Następny przystanek…”.
Projekt sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.