Niepodległa.kom – 100 lat polskiego komiksu
- Data publikacji
- 27 czerwca 2019
Polski komiks obchodzi w tym roku setne urodziny. Ta forma artystycznego przekazu była przez całe stulecie nierozerwalnie związana z historią naszego kraju. Wyzwania 20-lecia międzywojennego, dramat okupacji, dramatyczne 40 lat Polski Ludowej i wreszcie wolnościowy zryw, którego 30. rocznicę obchodziliśmy niedawno – to wszystko znajdowało odzwierciedlenie w rysunkowych opowieściach na łamach prasy i nie tylko. „EC1 Łódź – Miasto Kultury” w Łodzi zrealizuje z okazji tego jubileuszu projekt „Niepodległa.kom – 100 lat polskiego komiksu”.
Projekt będzie miał na celu opowiedzenie wspólnej historii Polski i naszego komiksu, mówi Aleksandra Kaźmierczak, która z ramienia EC1 kieruje przedsięwzięciem – „Nasz projekt polega na realizacji działania artystycznego ukierunkowanego na ukazanie 100-letniej historii rozwoju polskiego komiksu na tle wydarzeń historycznych. Sto lat narracji graficznej zaprezentowane zostanie z użyciem doświadczenia wizualnego VR”. Technologie XXI wieku, jak właśnie VR, czyli witualna rzeczywistość, pozwalają na swego rodzaju przeniesienie się w czasie i wejście w minone wydarzenia tak intensywnie, jak to tylko możliwe.
Projekt wpisuje się w Programu Wieloletni „Niepodległa” na lata 2017-2022. „Chcemy w ciekawy, nie zawsze tradycyjny sposób opowiadać o dokonaniach naszych przodków, którzy odbudowywali Polskę. Projekt »Niepodległa.kom – 100 lat polskiego komiksu« jest właśnie taką opowieścią” – mówi Jan Kowalski, dyrektor Biura Programu „Niepodległa”. „Sto lat historii polskiego komiksu, ale jednocześnie opowieść o historii kraju przez pryzmat komiksu jest projektem, który mam nadzieję dotrze do różnych grup wiekowych. Przeniesienie narracji do VR pozwoli na jeszcze ciekawszą prezentację naszego dziedzictwa”, dodaje Kowalski.
Projekt zwieńczony zostanie uroczystą prezentacją doświadczenia VR w EC1 w grudniu 2019 roku. Zabierze ono odbiorcę w świat obrazkowych historii ukazując fazy ich rozwoju od narodzin komiksu polskiego do dziś. „Można powiedzieć, że będzie ono polegać na założeniu okularów VR oraz słuchawek i przeniesieniu odbiorcy w wykreowany na potrzeby doświadczenia świat komiksu. Będzie to ciekawa wizualizacja wzbogacona dźwiękiem w postaci muzycznej oraz głosem lektora oprowadzającego po świecie narracji graficznej. Zatem mówiąc najprościej, po założeniu okularów odbiorca będzie mógł wejść w świat komiksu”, mówi Aleksandra Kaźmierczak.
Przygody bezrobotnego Froncka, których autorem był Franciszek Struzik, otworzą zatem drzwi do opowieści na temat międzywojnia. Tytus, Romek i A’Tomek będą walczyć z okupantem a ucieczkę od realiów PRL podejmiemy z bohaterami komiksów Tadeusza Baranowskiego z Profesorkiem Nerwosolkiem na czele. „Wierzymy, że łącząc tradycyjnie techniki opowieści z nowoczesnymi technologiami piszemy nowy rozdział w historii polskiego komiksu, zacieramy nieco tradycyjne granice, czy raczej ramki oddzielające doświadczenia czytelnika i uczestnika opisywanych i rysowanych wydarzeń”, mówi Adam Radoń z Centrum Komiksu i Narracji Interaktywnej EC1.