Kontrast
Wielkość czcionki

Stulecie niepodległości w miesięczniku Narodowego Forum Muzyki

Obchody 100. rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę nabierają coraz większego tempa. To świetna okazja, żeby prześledzić, jak niepodległość rozumieli przedstawiciele różnych środowisk, często bardzo od siebie odległych. Czym bowiem była niepodległość na przykład dla muzyków? Będzie okazja się tego dowiedzieć dzięki serii publikacji w magazynie „Muzyka w Mieście”.

Seria ponad dwudziestu tekstów autorstwa najwybitniejszych polskich muzykologów i dziennikarzy muzycznych podejmować będzie najważniejsze tematy związane z historią muzyki polskiej minionego wieku. Teksty dotyczyć będą zarówno twórców i ich dzieł, jak i zagadnień związanych ze stylem, estetyką, technikami kompozytorskimi, kontekstem kulturalnym, społecznym i politycznym. Pojawią się także próby odpowiedzi na pytanie, czym jest polskość w muzyce. Akcent położony zostanie na twórczość kompozytorów działających w czasie odzyskania niepodległości, tuż przed tym wydarzeniem i tuż po nim. Pojawią się również tematy dotyczącej muzyki przed Chopinem oraz najważniejszego okresu w dziejach polskiej kultury muzycznej, obfitującego kompozytów o randze światowej – drugiej połowy XX wieku.

Dobór tematyki powiązany jest z wydarzeniami w Narodowym Forum Muzyki (koncerty sezonu artystycznego i festiwale), a także z rocznicami urodzin lub śmierci poszczególnych kompozytorów. Artykuły ukazywać się będą we wszystkich numerach począwszy od numeru kwietniowego. Numer wakacyjny (lipcowo-sierpniowy) oraz specjalny numer listopadowy poświęcone będą w całości muzyce polskiej w kontekście rocznicy odzyskania niepodległości.

Narodowe Forum Muzyki

Wśród tekstów pojawią eseje takie, jak m.in.: Pokolenie kompozytorów ’70 (w nawiązaniu do festiwalu Musica Polonica Nova), Życie muzyczne w okupowanej Warszawie (rocznica zakończenia II wojny, w nawiązaniu do koncertu Lutosławski Piano Duo 17.05), Jaki pomysł na Szymanowskiego mają pianiści najmłodszego pokolenia? – relacja z paryskich recitali Lucasa Debarque’a i Szymona Nehrigna, Socrealizm i co z niego wynikło w muzyce polskiej, Fikcyjna historia polskiej awangardy muzycznej międzywojnia – przyczynek, Muzyka polska przed Chopinem – najwybitniejsi kompozytorzy polscy renesansu, baroku i klasycyzmu, Rafał Maszkowski i inni, czyli polscy muzycy na Dolnym Śląsku, Król Roger Karola Szymanowskiego – rozmowa z prof. Zofią Helman, Szymanowski z oddali – wywiad z angielskim muzykologiem Adrianem Thomasem, Muzyka polska na wydawnictwach płytowych NFM – przegląd nagrań, Czym jest polskość w muzyce? Czy istnieje muzyka naprawdę polska?, Czym jest polskość w muzyce? Czy istnieje muzyka naprawdę polska?, II awangarda, polska szkoła kompozytorska, sonoryzm, Emigranci – polscy kompozytorzy XX wieku działający na obczyźnie (Tansman, Panufnik, Palester, Rathaus, Regamey, Laks), Kim byli „paryżanie”, skąd się wziął w muzyce polskiej neoklasycyzm i dlaczego ważną rolę w tym wszystkim odegrała Nadia Boulanger, Młoda Polska, czyli muzyka tuż przed powstaniem Niepodległej, Wywiad z angielskim pianistą Jonathanem Plowrightem o kompozytorach z pokolenia, które wywalczyło niepodległość (Paderewski, Stojowski, Melcer, Młynarski), Muzyka polska dwudziestolecia międzywojennego, Gdzie szukać źródeł polskości w muzyce? – wywiad z Piotrem Dahligiem, Urodzeni w latach 30. XX wieku: Krzysztof Penderecki, Henryk Mikołaj Górecki, Wojciech Kilar (rocznice urodzin/śmierci).

Do współpracy przy tworzeniu ww. tekstów magazyn „Muzyka w Mieście” zaprosi takich autorów, jak m.in.: Magdalena Nowicka-Ciecierska, Katarzyna Naliwajek, Ewa Osińska, Sławomir Wieczorek, Jan Topolski, Beata Maciejewska, Beata Bolesławska-Lewandowska, Małgorzata Gąsiorowska, Krzysztof Teodorowicz.

UWAGA: Ze względu na dużą rozpiętość czasową i złożoność planów lista autorów i artykułów może ulec zmianie.