Kontrast
Wielkość czcionki

„Walczyk Warszawy” - Jan Emil Młynarski i Kuplety Warszawskie 2.0

Zapraszamy na muzyczny spacer po stolicy w rytm „Walczyka Warszawy”! Utwór z 1937 w nowej aranżacji przygotował  Jan Młynarski z zespołem. To już trzecia odsłona cyklu „Kuplety Warszawskie 2.0”. Zapraszamy do słuchania!

Ten walczyk to walczyk Warszawy, ten walc się urodził w Warszawie…

„Walczyk Warszawy” to utwór z 1937 roku z rewii „Słońce w Cyruliku”. Wystawiano ją w przedwojennym kabarecie Cyrulik Warszawski. Słowa Jerzego Jurandota do muzyki Leona Rzewuskiego prowadzą słuchacza w spacer po Warszawie. Współczesna wersja Jana Młynarskiego oddaje z kolei ducha ulic stolicy.

Sam Cyrulik Warszawski mieścił się w sercu miasta (przy ul. Kredytowej) i działał w drugiej połowie lat 30. XX wieku. Był kabaretem literackim, stworzonym przez Fryderyka Jarosy’ego. Wcześniej kabarety i rewie były popularnymi miejscami rozrywek, ale potem ich rolę przejmowały komedie filmowe. Aby wciąż przyciągać publiczność sceny rewiowe stały się bardziej literackie i satyryczne, a dobre dialogi były równie ważne jak występy aktorów na scenie. W Cyruliku pisali jedni z najlepszych twórców satyrycznych: Jerzy Jurandot i Stefania Grodzieńska. Na scenie pojawiali się najlepsi aktorzy tamtych lat: Bodo, Znicz, Andrzejewska, Żelichowska, Zimińska czy początkująca Irena Kwiatkowska.

zdjęcie z mężczyzną grającym na mandolinie i tytułem

Kuplety Warszawskie 2.0 – melodie dawnej stolicy

Projekt Kuplety Warszawskie 2.0 to próba przypomnienia atmosfery dawnych lat stolicy. Utwory skupiają się wokół Pałacu Saskiego i jego okolic sprzed 1945 roku – tętniącego życiem serca miasta. Jego kierownikiem muzycznym jest Jan Emil Młynarski – muzyk, artysta, dziennikarz i popularyzator piosenek o starej Warszawie. Projekt Kuplety Warszawskie 2.0 muzycznie ożywia dawną Warszawę w wyobraźni współczesnych.

Dotąd ukazały się dwa utwory, które zyskały nowe oblicze. „Wrzuć grosz do fontanny” w wykonaniu Julii Pietruchy odnosi się do fontanny z Ogrodu Saskiego, położonej tuż obok dawnego pałacu. Utwór był walentynką dla Warszawy. Z kolei wakacje zakończyliśmy z piosenką „Kuplety Warszawskie„, którego tekst to opowieść o codziennym życiu Warszawy, gdzie w jednej ze zwrotek także pojawia się słynna fontanna z Ogrodu Saskiego, przy której przysiadła sobie panna Cecylia oraz jej absztyfikant, który skradł jej całusa, a ona jemu – zegarek.

 

 

„Walczyk Warszawy” nieprzypadkowo ma premierę w grudniu. Jest zapowiedzią koncertu, podczas którego będzie miała miejsce premiera czwartego, ostatniego utworu w projekcie „Kuplety Warszawskie 2.0”. Retransmisji będzie można posłuchać 14 grudnia 2022 roku o godz. 18:00 w Programie Drugim Polskiego Radia. 

„Walczyk Warszawy” – Jan Emil Młynarski

muzyka: Leon Rzewuski
słowa: Jerzy Jurandot

Grają:

Jan Młynarski – śpiew, katarynka, baraban, chór
Piotr Zabrodzki -bandżola, pozytyw organowy, chór
Igor Nikiforow – chór
Julia Pietrucha – chór
Piotr Wróbel – tuba

Produkcja muzyczna – Jan Emil Młynarski
Realizacja nagrań – Michał Kupicz w studio Dwa Domy

Producent: Biuro Programu Niepodległa
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

zdjęcie z mężczyzną grającym na mandolinie i tytułem

Projekt finansowany ze środków budżetu Państwa w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości.