Kontrast
Wielkość czcionki

Polskie malarstwo w Louvre-Lens

Wystawa polskiego malarstwa XIX i początku XX wieku w Muzeum Louvre – Lens oraz trzy musicale o Ignacym Janie Paderewskim – to tylko niektóre propozycje wydarzeń realizowanych jesienią przez Instytut Adama Mickiewicza w ramach programu Niepodległa.

Ponad 120 największych dzieł polskiego malarstwa XIX-wiecznego będzie można oglądać w prestiżowej sekcji Luwru, w Lens. „Pologne (1840-1918). Peindre l’âme d’une nation” to największa tego typu wystawa w historii Europy Zachodniej. Ekspozycję „Polska 1840-1918. Zobrazować ducha narodu” będzie można oglądać od 25 września do 20 stycznia 2020 r. Wystawa ta zorganizowana przez Muzeum Louvre-Lens, Instytut Adama Mickiewicza i Muzeum Narodowe w Warszawie nawiązuje do konwencji podpisanej w 1919 r. przez Francję i Polskę. Jak tłumaczył wicedyrektor Louvre-Lens Luc Piralla, „wystawa upamiętnia dwie rocznice – odzyskania przez Polskę niepodległości i rocznicę podpisania traktatu pomiędzy Polską a Francją, wskutek czego do Francji trafiły tysiące polskich obywateli, szczególnie górników – bo Lens to region górniczy”.

Wystawę otworzy słynny obraz Jana Matejki: „Rejtan – Upadek Polski”, przykład malarstwa historycznego, przedstawiający protest Tadeusza Rejtana na Sejmie Rozbiorowym. Publiczność będzie miała okazję zobaczyć również największe dzieła realizmu pędzla Józefa Chełmońskiego (w tym „Czwórkę” i „Babie lato”), którego twórczość została doceniona w Paryżu jeszcze za jego życia.

zdjęcie obrazu Jana Matejki "Rejtan - upadek Polski"

Jan Matejko, „Rejtan. Upadek Polski”, 1866, olej na płótnie, 282 x 487 cm, Zamek Królewski w Warszawie

„Chcieliśmy przede wszystkim pokazać sztukę polską z innej strony. To nie jest prezentacja, w której skupiamy się na poszczególnych kierunkach albo artystach, albo opowiadamy o nurtach w sztuce” – mówiła kuratorka wystawy Iwona Danielewicz. Powiedziała, że dyrektor Louvre-Lens Marie Lavandier i jej zastępca Luc Piralla chcieli „pokazać sztukę kraju, który nie miał swojej państwowości politycznej”.

Kuratorka Agnieszka Rosales Rodriguez poinformowała, że obrazy będę pochodziły również z Muzeum Narodowego w Krakowie i w Poznaniu, z Zamku Królewskiego na Wawelu oraz Zamku Królewskiego w Warszawie. 

Wystawa jest objęta patronatem prezydentów Polski i Francji.