Kontrast
Wielkość czcionki

Filharmonia Pomorska - koncert na rocznicę urodzin patrona, Ignacego Paderewskiego

Patron Filharmonii Pomorskiej Ignacy Jan Paderewski urodził się 6 listopada 1860 we wsi Kuryłówka na Podolu w Imperium Rosyjskim (dziś na Ukrainie). Pochodził ze zubożałej szlachty bez ziemi. W 159. rocznicę urodzin Paderewskiego o godzinie 19 w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy zaprezentowane zostaną jego pieśni.

Wirtuoz i kompozytor przeszedł do historii przede wszystkim jako polityk, a w świecie muzycznym jako niezrównany mistrz klawiatury. Ten „geniusz, który przypadkowo grał także na fortepianie” pozostawił po sobie szereg bardzo interesujących utworów, w tym pieśni. Komponował je do tekstów wybitnych poetów polskich – Adama Mickiewicza i Adama Asnyka, a także do poezji XIX-wiecznego poety francuskiego, Catulle’a Mendèsa. Pieśni Paderewskiego cechują „piękne tematy muzyczne, idealne poczucie harmonii z tekstem, a także niezwykle różnorodne i barwne partie fortepianu”. Bydgoska publiczność usłyszy prawykonanie światowe utworów z op. 18 i 22 w opracowaniu bydgoskiego kompozytora Marcina Gumieli.

plakat wydarzenia

Solistką koncertu będzie Alina Adamski – laureatka m.in. I nagrody i siedmiu nagród specjalnych V Konkursu Wokalnego im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy w 2015 roku. Adamski ukończyła studia na Wydziale Wokalno – Aktorskim Akademii Muzycznej w Łodzi, w klasie śpiewu prof. Krystyny Rorbach. W 2013 była stypendystką programu Erasmus, w ramach którego studiowała we Włoszech, prowadziła też działalność koncertową w kraju i za granicą (np. w Kammeroper Schloss w Rheinsbergu, Katedrze w Kevelaer oraz we Frankfurcie nad Menem, w Mariańskich Łaźniach, Teatro Real w Madrycie). W 2014 zadebiutowała z powodzeniem w Teatrze Wielkim w Łodzi jako Rozyna w Cyruliku sewilskim Rossiniego, a także w Operze i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku jako Arsena w Baronie cygańskim J. Straussa. W tym samym roku została uczestniczką programu szkolenia młodych talentów w Akademii Operowej przy Teatrze Wielkim Operze Narodowej w Warszawie. Jest ponadto laureatką pierwszych nagród Konkursu Wokalnego Bursztynowa Struna we Włocławku, Turnieju Kameralnego organizowanego przez Akademię Muzyczną w Bydgoszczy, Konkursu ARTNOBLE w Żyrardowie, oraz nagrody Primus in artibus dla najlepszego absolwenta Akademii Muzycznej w Łodzi w roku akademickim 2014/2015. W 2016 otrzymała nagrodę specjalną – kontrakt na rolę w Teatrze Królewskim w Madrycie oraz nagrodę za najlepsze wykonanie arii niemieckiego kompozytora (ufundowaną przez Ambasadę Niemiecką w Bukareszcie) w 4. konkursie International Voice Competition „Le Grand Prix de l’Opera”. W 2015 zorganizowała w Łodzi Międzynarodowe Warsztaty Wokalno-Sceniczne Opera Connecting People. W ostatnich sezonach zaśpiewała na deskach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, Teatru Wielkiego w Poznaniu, w ramach Salzburg Festival i Studiu Operowum w Zurychu. W 2019 wystąpiła na Salzburger Festspiele w Adrianie Lecouvreur Cilei z Anną Netrebko i Anitą Rachvelishvili.

Kameralistów poprowadzi Maciej Koczur, uznany dyrygent młodszej generacji. Maciej Koczur jest absolwentem klasy Pawła Przytockiego i doktorantem Akademii Muzycznej w Krakowie. W 2014 został laureatem „Małego berła” Fundacji Kultury Polskiej, jego kandydaturę wysunął maestro Jerzy Maksymiuk; w 2016 – I nagrody VI Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Dyrygentów im. W. Lutosławskiego. W sezonie artystycznym 2013/2014 był dyrygentem rezydentem w Filharmonii Łódzkiej im. A. Rubinsteina. Jest najmłodszym uczestnikiem IX Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga, finalistą konkursu na stanowisko asystenta Alexandra Liebreicha, dyrektora artystycznego Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Z ramienia Akademii Muzycznej w Krakowie w 2014 uczestniczył w projekcie „Ovid’s Metamorphoses Erasmus Intensive Programme” na Akademii Ferenca Liszta w Budapeszcie. Jest konsultantem muzycznym i asystentem reżysera dźwięku albumów fonograficznych zrealizowanych przez Operę Śląską w Bytomiu pt. Carmina burana i Opera Śląska poleca – hity operowe i operetkowe, która została nagrodzona Złotą Płytą.

Autor opracowań pieśni Paderewskiego, Marcin Gumiela, ukończył z wyróżnieniem Wydział kompozycji, Teorii Muzyki i Reżyserii Dźwięku Akademii Muzycznej w Bydgoszczy (u prof. Marka Jasińskiego i prof. Zbigniewa Bargielskiego) oraz Studia Doktoranckie na Uniwersytecie Muzycznym w Warszawie. Na macierzystej uczelni pracuje na stanowisku asystenta przy Wydziale Kompozycji, Teorii Muzyki i Reżyserii Dźwięku oraz w Państwowym Zespole Szkół Muzycznych w Bydgoszczy. Jego kompozycje były wykonywane w wielu miastach Polski i za granicą, znalazły się również w programach prestiżowych festiwali muzycznych. Wielokrotnie był organizatorem oraz współorganizatorem koncertów muzyki współczesnej oraz większych wydarzeń kulturalnych, m.in. Festiwalu Muzyki Współczesnej „Nowa Muzyka” w Bydgoszczy.

Projekt dofinansowano ze środków MKiDN w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2022.