Kontrast
Wielkość czcionki

Pakiet edukacyjny do filmu VR "Dża-Dża"

Jadwiga Jędrzejowska, to jedna z najlepszych tenisistek w historii Polski. O jej wojennych losach opowiada film VR „Dża-Dża”, który przenosi widza w czasie, na wojenny kort tenisowy. Do filmu przygotowano kompleksowe pakiety edukacyjne, które z powodzeniem pozwolą przygotować ciekawe zajęcia dla szkół podstawowych, średnich i słuchaczy uniwersytetów trzeciego wieku. Wszystkie pliki przygotowano w wersji kolorowej na rzutniki i ekrany i w wersji czarno-białej do druku. Zapraszamy do korzystania!

Film VR „Dża-Dża” – podstawa lekcji i warsztatów

Lata 80. XX wieku. Tajemniczy kolekcjoner poszukuje pewnej rakiety do tenisa. Okazuje się, że lata temu był oficerem wojsk niemieckich. Podążając za losami rakiety widz przenosi się w czasie do lat cztardziestych, do okupowanej Warszawy. Wtedy to w jednej z jadłodajni los splótł ścieżki Fabiana (Marek Kossakowski) z niepozorną kelnerką Jadzią (Olga Żmuda). Fabian, miłośnik tenisa, rozpoznał w niej słynną przed wojną tenisistkę Jadwigę Jędrzejowską, która podbiła korty i serca widzów Rolanda Garrosa czy Wimbledonu. Złożył jej propozycję zagrania niezwykłego meczu, od którego może zależeć wolność i życie Jadwigi, którą prasa zagraniczna, niezdolna wymówić jej imienia i nazwiska, nazywała „Dża-Dża” bądź „Żaża”, od jej inicjałów… Jak potoczy się mecz między Fabianem a Dżadżą i co będzie jego prawdziwą stawką?

UWAGA! Dla zachowania najlepszej jakości, film najlepiej oglądać na goglach VR w aplikacji YouTube VR. Oglądając film na tablecie, komórce bądź ekranie komputera bez gogli VR zalecamy przejść do wersji 2D (kliknięcie otworzy nowy ekran).

Instrukcja korzystania z cardboardów

Aby przenieść się w wirtualną rzeczywistość filmów, gdy nie posiada się specjalnych okulusów, zaleca się stosowanie cardboardów i słuchawek. Na nich filmy sferyczne (360 stopni) można wyświetlać w trybie rzeczywistości wirtualnej (VR), który umożliwia przesuwanie telefonu dookoła siebie w celu wyświetlenia różnych fragmentów obrazu sferycznego. Dzięki temu można poznawać obraz wideo w zupełnie nowy sposób, za każdym razem odkrywając nowe detale. Jak to zrobić?

zdjęcie cardboardu ze smartfonem

1. Wyszukaj w aplikacji Youtube na smartfonie film VR 360 stopni „Nie kochać w taką noc” na kanale YT Niepodległa
2. Wybierz film.
3. Kliknij w prawym dolnym rogu ekranu z filmem symbol VR headset (wygląda jak położona na brzuszkach kanciasta literka B). Po wybraniu tej opcji ekran smartfona zostanie podzielony na dwie części zawierające taki sam obraz.
4. Umieść smartfona w cardboardzie.
5. Przyłóż cardboard ze smartfonem do oczu lub zamocuj na głowie, jeśli posiada mocowanie. Rozglądaj się, aby oglądać różne fragmenty obrazu sferycznego – możesz patrzeć w górę, w dół, przed siebie i za siebie.

Miłego seansu!

Materiały dla szkół podstawowych – Urodzona na korcie

Jak to jest być dziennikarzem sportowym międzywojnia? Jak ciekawie przedstawić postać sportowca, by zachęcić czytelnika do lektury artykułu? Projektowanie okładek, przygotowywanie materiału ilustracyjnego czy audycja radiowa – uczniowie szkół podstawowych zmierzą się właśnie z takim wyzwaniem. Scenariusz zajęć nosi tytuł „Dża Dża. Urodzona na korcie”.

pierwsza strona z wyciętą ze starego zdjęcia tenisistką, tytułem i logami

Scenariusz dla szkół podstawowych „Dża Dża. Urodzona na korcie”

Wersja czarno-biała:
Scenariusz dla szkół podstawowych: „Dża Dża. Urodzona na korcie” do druku
i Załącznik nr 5

Materiały dla szkół średnich – Dża Dża w prasie

„Dża Dża w prasie. Przegląd i źródła” to scenariusz stworzony z myślą o uczniach szkół średnich. Gdy dostają w dłoń oryginalne egzemplarze „Przeglądu sportowego” z okresu międzywojennego zaczynają się ich poszukiwania. Co z nich wyniknie?

pierwsza strona z wyciętą ze starego zdjęcia tenisistką, tytułem i logami

Scenariusz zajęć dla szkół średnich „Dża Dża w prasie. Przegląd i źródła”

Wersja czarno-biała:
Scenariusz zajęć dla szkół średnich „Dża Dża w prasie. Przegląd i źródła” do druku

Materiały dla szkół średnich – Mniejszości narodowe w sporcie w międzywojennej Polsce

Kolejny scenariusz przeznaczony dla szkół średnich to „Mniejszości narodowe w sporcie w międzywojennej Polsce”. Młodzież zostaje  zaproszona do przeprowadzenia debaty oksfordzkiej. Punktem wyjścia jest sportowa sytuacja mniejszości narodowych w II Rzeczpospolitej. Które argumenty przeważą?

pierwsza strona z wyciętą ze starego zdjęcia grupą 7 osób, których koszulki układają się w napis Makabi, tytułem i logami

Scenariusz dla szkół średnich „Mniejszości narodowe w sporcie w międzywojennej Polsce”

Wersja czarno-biała:
Scenariusz dla szkół średnich „Mniejszości narodowe w sporcie w międzywojennej Polsce” do druku

Materiały dla uniwersytetów trzeciego wieku – Dża Dża i inni…

Materiały „Dża Dża i inni…” przeznaczone dla słuchaczy uniwersytetu trzeciego wieku. Seniorzy zmierzą się z plebiscytem na najlepszego sportowca „Przeglądu Sportowego”. Poznają także losy międzywojennych sportowców i zobaczą jakie dyscypliny były popularne w okresie międzywojennym.

pierwsza strona z wyciętą ze starego zdjęcia grupą 4 osób, tytułem i logami

Scenariusz dla uniwersytetów trzeciego wieku – „Dża Dża i inni…”

Wersja czarno-biała:
Scenariusz dla uniwersytetów trzeciego wieku „Dża Dża i inni…” do druku

Zapraszamy do korzystania!

Materiały edukacyjne powstały w ramach projektu „Niepodległa w kadrze”. Sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt finansowany ze środków budżetu Państwa, w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości.