Kontrast
Wielkość czcionki

„Nasza Paryska” - Kuplety Warszawskie 2.0

Premiera na walentynki! Marta Zalewska zaprasza do przeniesienia się w czasie do Ogrodu Saskiego w początkach XX wieku w napisanym przez siebie utworze „Nasza Paryska”. To już ostatnia premiera z rozpoczętego dokładnie rok temu cyklu Kuplety Warszawskie 2.0. Zapraszamy do słuchania!

„W ulubionej restauracji z widokiem na Ogród Saski będę słuchać twoich słów…”

Utwór „Nasza Paryska” inspirowany jest historią rodzinną Marty Zalewskiej. Jej prapradziadek Władysław Jackowski w XX wieku był jednym z właścicieli prowadzących cukiernię w Ogrodzie Saskim. Sentymentalne wątki i wycinki z prasy sprzed stu lat tworzą wyjątkowy teledysk, w którym występuje sama artystka.

kobieta w stroju z końca XIX wieku w koku patrzy na widza

Kawiarnie były nieodłącznym elementem krajobrazu przedwojennego Ogrodu Saskiego. Najstarszą, sięgającą czasów saskich cukiernię w Ogrodzie Saskim prowadziła rodziną Lesslów, która przybyła do Warszawy z Włoch w 1725 roku. Karola Lessla określano nawet mianem ojca chrzestnego warszawskiego cukiernictwa! Lokal ostatecznie zajął plac przy ulicy Królewskiej 10, przy dwupiętrowej klasycystycznej kamienicy z półrotundą wychodzącą na Ogród Saski. Było to miejsce spotkań m.in. XIX-wiecznej elity intelektualnej. Z czasem cukiernia przeszła w inne ręce. Jej tradycje na posesji w okresie międzywojennym kontynuowała Café de Saxe, którą prowadziła rodzina Jackowskich do 1938 roku.

Kuplety Warszawskie 2.0 – piosenki o dawnej Warszawie

Projekt „Kuplety Warszawskie 2.0” to muzyczny powrót do atmosfery dawnych lat w Warszawie, Pałacu Saskiego i jego okolic. Było to bijące serce miasta, miejsce tętniące życiem. Kierownictwo muzyczne projektu objął Jan Emil Młynarski. Kluczem wyboru piosenek były teksty, które dopełniają historię o miejscu, którego dziś już nie ma. „Nasza Paryska” to ostatni, czwarty utwór, napisany przez Martę Zalewską.

kobieta w stroju z końca XIX wieku w koku wiruje na parkiecie

Dotąd ukazały się trzy utwory, które zyskały nowe oblicze. „Wrzuć grosz do fontanny” w wykonaniu Julii Pietruchy odnosi się do fontanny z Ogrodu Saskiego, położonej tuż obok dawnego pałacu. Piosenka „Kuplety Warszawskie” opowiada o codziennym życiu Warszawy. W jednej ze zwrotek także pojawia się słynna fontanna, przy której siada zakochana para – on by skraść jej całusa, a ona by mu ukraść zegarek. Z kolei „Walczyk Warszawy” zabiera słuchaczy na spacer po warszawskich uliczkach, podczas którego można pozwolić sobie na westchnienie przed Grobem Nieznanego Żołnierza.

Nasza Paryska” – Marta Zalewska

Twórcy:
Marta Zalewska – słowa i muzyka, śpiew, gitara hawajska
Marta Piórkowska – I skrzypce
Dawid Lubowicz – II skrzypce
Konrad Wantrych – fortepian
Wojciech Zalewski – kontrabas
Błażej Domański – realizacja nagrań, miks i mastering
Kamil Goraziński – asystent reżysera dźwięku
Paulina Kardas – video
Anna Stokowska – make up art & hair
Agencja Artystyczna „Retro-pasje” – kostium

okładka dawnego czasowpisma

Specjalne podziękowania:
Wojciech Zalewski,
Marcin Zalewski,
Tomasz Koperwas.

Projekt finansowany ze środków budżetu Państwa w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości.