"Patchwork. Architektura Jadwigi Grabowskiej - Hawrylak" - powojenny Wrocław w Nowym Jorku
- Data publikacji
- 5 marca 2019
Jadwiga Grabowska-Hawrylak to pierwsza kobieta, która po wojnie otrzymała dyplom architekta we Wrocławiu i to z tym miastem związana była jej kariera. Początkowo zajmowała się odbudową zabytków i projektowaniem pierwszych powojennych, zupełnie nowych budynków mieszkalnych. Wkrótce zajęła się także bardziej skomplikowanymi projektami, jak centra handlowe czy też świątynie. Jej prace podziwiać można było dotychczas w Muzeum Architektury we Wrocławiu w ramach Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016. Teraz zagraniczne grono odbiorców zapoznaje się z jej pracami po raz pierwszy w galerii Center for Architecture w Nowym Jorku. Wystawa została otwarta wraz z końcem lutego.
Ekspozycja jest przeznaczona zarówno specjalistów, jak i dla szerszej publiczności. Dyrektor galerii Benjamin Prosky podkreślał, że dla zagranicznego odbiorcy to fascynująca podróż do mało znanej za oceanem komunistycznej architektury, która dla nas jest chlebem powszednim. Za granicą są to architektoniczne perełki, obrazujące dynamiczne przemiany polityczne, społeczne, ekonomiczne i tożsamościowe, które wciąż zmieniały twórczość bohaterki. Nawet tytułowe słowo wystawy – patchwork – nawiązuje do procesu przygotowania wystawy, opierającego się na rekonstruowaniu dorobku projektantki oraz przywracaniu pamięci o Wrocławiu, budynkach i ich autorce. Była to żmudna praca, wymagająca wyszukiwaniu i splataniu w całość rozmaitych archiwaliów, znalezionych na dawnych fotografiach, planach i w zakamarkach muzeów.
Wrocławski Manhattan w Nowym Jorku
Wystawa prezentuje najważniejsze projekty i realizacje opracowane przez architektkę przez prawie pół wieku jej aktywności zawodowej – od lat 50. do 90. XX wieku. Wśród nich ponad pięciometrowy model jednego z wieżowców znajdujących się na terenie kompleksu mieszkaniowo-usługowego przy pl. Grunwaldzkim we Wrocławiu. Tzw. wrocławski „Manhattan” gościć będzie przez trzy miesiące w sąsiedztwie swojego oryginalnego imiennika.
Uzupełnieniem wystawy jest książka Michała Dudy pod takim samym tytułem, jak nowojorska ekspozycja. To pierwsza tak obszerna monografia jednej z najważniejszych postaci polskiej architektury powojennej.
Wystawa powstała we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza.
Projekt jest częścią koordynowanego przez Instytut Adama Mickiewicza międzynarodowego programu kulturalnego POLSKA 100, realizowanego w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017–2022.
Współfinansowany ze środków MKiDN w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017–2022.