Kontrast
Wielkość czcionki

„Szaleńcy” finalistą konkursu Il Cinema Ritrovato – DVD Awards 2021

Festiwal Il Cinema Ritrovato, organizowany jest przez włoską Cineteca di Bologna od 1986 roku. Jego celem jest odkrywanie na nowo rzadkich i mało znanych filmów, zwłaszcza z początków kinematografii i okresu kina niemego i jest jednym z największych na świecie festiwali filmów odrestaurowanych cyfrowo. W tym roku do finału konkursu wydawnictw DVD zakwalifikowano polski film „Szaleńcy” z 1928 roku, który staraniem Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego zrekonstruowano w 2020 roku. Wyniki poznamy w lipcu.

dwie okładki wydawnictwa i płyta bluray

Kolekcjonerskie wydawnictwo FINA „Szaleńcy”.
Zdjęcie dzięki uprzejmości FINA.

Nagrody za rekonstrukcję filmową

Nieodłącznym elementem bolońskiego festiwalu jest konkurs Il Cinema Ritrovato DVD Awards. Nagrody są przyznawane w 5 kategoriach: Najlepsze DVD/Blu-ray, Najlepsze wydawnictwo, Najlepsza Reedycja, Najlepszy Dodatek, Najlepsza Seria i Najlepszy Box. Znalezienie się rekonstrukcji „Szaleńców” w finale to prestiżowe wyróżnienie dla FINA. 35. edycja festiwalu potrwa od 20 do 27 lipca 2021. Więcej informacji dostępnych jest na oficjalnej stronie Il Cinema Ritrovato.

Nominowany przez festiwal w Bolonii film „Szaleńcy” (reż. Leonard Buczkowski, 1928) to kolekcjonerskie wydawnictwo FINA. Został on poddany rekonstrukcji cyfrowej i wzbogacony muzyką Stephena Horne’a i Martina Pyne’a. Opowiada o losach trójki przyjaciół – żołnierzy Legionów Polskich. Scenariusz łączy wątek drogi do niepodległości Polski z wątkami miłosnym i komediowym, zaś akcja filmu rozciąga się od wymarszu Pierwszej Kompanii Kadrowej z Krakowa w 1914 roku aż do starć wojny polsko-bolszewickiej w 1920 roku.

„Szaleńcy” (reż. Leonard Buczkowski, 1928)

Film był udanym debiutem Leonarda Buczkowskiego, nazywany bywa też „pierwszą polską superprodukcją”. W obsadzie znaleźli się: Marian Czauski, Irena Gawęcka, Jerzy Kobusz, Aleksander Starża, Bolesław Szczurkiewicz i Marek Ożóg. Zdjęcia zrealizowano w atelier wytwórni Diana-Film w Poznaniu, dworze w Starołęce i na poligonie w Biedrusku, gdzie w monumentalnych scenach batalistycznych wzięło udział nawet wojsko (m.in. 57 Pułk Piechoty i 7 Dywizjon Artylerii Konnej). Obraz współczesnym znany był w niekompletnej wersji, a przetrwał jedynie dzięki dystrybucji za granicą. Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny przeprowadziła digitalizację zachowanych taśm nitro i rekonstrukcję cyfrową w rozdzielczości 4K. Uzupełniła ją muzyka napisana przez jednego z najsłynniejszych współczesnych twórców muzyki do filmów niemych – Stephena Horne’a, stworzona we współpracy z Martinem Pyne’em.

widoczna okładka wydawnictwa, płyta i otwarta książeczka towarzysząca wydaniu

Kolekcjonerskie wydawnictwo FINA „Szaleńcy”.
Zdjęcie dzięki uprzejmości FINA.

Wydawnictwo dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017–2022 w ramach projektu „Pamięć filmu. Cud nad Wisłą i inne wydarzenia historyczne w zasobach FINA”.