Kontrast
Wielkość czcionki

Niepodległa.kom – 100 lat polskiego komiksu. Widowisko VR w Łodzi

Polski komiks obchodzi setne urodziny! Od początku istnienia wpleciony był w historię naszego kraju – wyzwania dwudziestolecia międzywojennego, dramat okupacji, 40 lat Polski Ludowej i wreszcie wolnościowy zryw, którego 30. rocznicę obchodziliśmy niedawno – te wszystkie wydarzenia znajdowały mocne odzwierciedlenie w rysunkowych opowieściach. Technologie XXI wieku pozwalają wejść w tę przeszłą rzeczywistość i doświadczyć jej tak intensywnie, jak to tylko możliwe. Z radością informujemy, że „EC1 Łódź – Miasto Kultury” w Łodzi ukończyło pracę nad doświadczeniem wirtualnej rzeczywistości w ramach projektu dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Wieloletniego „Niepodległa” na lata 2017 – 2022.

Celem projektu jest podniesienie wiedzy i świadomości kulturowej na temat dokonań polskiego komiksu i narracji interaktywnej właśnie w kontekście historii niepodległej. Sto lat komiksowej narracji graficznej zaprezentowane zostanie z użyciem doświadczenia wizualnego VR. Już 10 grudnia 2019 r. widowisko zabierze odbiorców w świat obrazkowych historii ukazując fazy ich rozwoju, od narodzin komiksu polskiego do dziś.

zdjęcie fragmentu komiksu

Antresolka profesorka Nerwosolka

Po założeniu zaawansowanych technologicznie okularów VR oraz słuchawek wskoczymy w inny wymiar i sami na ten moment staniemy się bohaterami komiksu. Nie tylko spotkamy tam znane postaci z kart komiksowych albumów – teraz pełnowymiarowe, ale razem z nimi będziemy w stanie eksplorować ich światy. Z Funky’m Kovalem poszybujemy w kosmiczną próżnię wypełnioną gigantycznym wahadłowcami, a po założeniu kolejnych, tym razem wirtualnych gogli, ujrzymy ukryty przed codziennym widokiem świat drolli, a jednocześnie uzyskamy dostęp do informacji jak w czasach peerelu działała cenzura i jak artyści komiksowi starali się z nią stawać w szranki.

Doświadczenie VR pozwoli zajrzeć do pracowni Papcia Chmiela, by stać się świadkiem narodzin najsłynniejszej małpy, czyli Tytusa. Z kolei po efektownej prezentacji fantastycznych pojazdów z Instytutu Wszechzbytków profesora Talenta przeniesiemy się razem z Papciem Chmielem do powstańczej Warszawy. Natomiast dzięki odwiedzeniu czarno-białego świata Bezrobotnego Froncka cofniemy się w czasie aż do kryzysu lat 30. XX wieku.

zdjęcie fragmentu komiksu
Dreszcz pozytywnych emocji zapewni przygoda w surrealistycznym świecie komiksów Tadeusza Baranowskiego. Namacalne, na wyciągnięcie ręki planety i kosmiczne stwory przypominać będą bajeczny świat marzeń sennych. Odważnym zaś proponujemy uchylić drzwi do …piekła! Tu przestrzeń wypełnią mroczne wizje współczesnego mistrza rysunku Przemysława TRUSTA Truścińskiego.

Wszystkim wizualizacjom towarzyszy głos lektora, oprowadzającego po świecie narracji graficznej, tłumacząc jego historię i specyfikę, a efekty wzbogacone zostały o odpowiednio dobrane podkłady dźwiękowe. Takiej wirtualnej podróży do tej pory nie było. – Wierzymy, że łącząc tradycyjnie techniki opowieści z nowoczesnymi technologiami piszemy nowy rozdział w historii polskiego komiksu – mówi Adam Radoń z Centrum Komiksu i Narracji Interaktywnej EC1. – Zacieramy nieco tradycyjne granice, czy raczej ramki oddzielające doświadczenia czytelnika i uczestnika opisywanych i rysowanych wydarzeń. W powstającym obecnie Centrum Komiksu stawiamy także na takie technologie – dodaje.

Historię polskiego komiksu w wirtualnej rzeczywistości można oglądać w chłodni kominowej Centrum Nauki i Techniki EC1 od 10 do 31 grudnia. Wstęp z biletem do CNiT EC1 bez dodatkowych opłat.