Pakiet edukacyjny do filmu VR „Kino”
Historia kina w wirtualnej rzeczywistości – i to w szkolnej klasie! Biuro „Niepodległa” i Fundacja Koncept Kultura zapraszają do skorzystania z przygotowanych pakietów edukacyjnych do filmu VR „Kino”. Kompleksowe zestawy są gotowymi zajęciami dla uczniów podstawówek, szkół średnich i uniwersytetów trzeciego wieku. Wszystkie pliki przygotowano w wersji kolorowej na rzutniki i ekrany. Zapraszamy do korzystania!
Film VR „Kino” – podstawa lekcji i warsztatów
Film „Kino” w technologii VR to nie tylko próba rekonstrukcji oryginalnego filmu kręconego przez Prószyńskiego w 1902 roku – to także opowieść o snuciu historii, o dążeniu człowieka do tworzenia opowieści i jej utrwaleniu. Obserwujemy tu Kazimierza Prószyńskiego (Filip Urbanke), kręcącego swój film przy pomocy niezwykłej maszyny własnej konstrukcji. „Kino” jest jednak filmem szkatułkowym, a widz dostrzega, że tak naprawdę jest… na planie współczesnej produkcji historycznej poświęconej birbantowi (Jędrzej Taranek), a obecny na planie konsultant (Jakub Kamieński) zgłasza reżyserowi kilka wątpliwości!
UWAGA! Dla zachowania najlepszej jakości, film najlepiej oglądać na goglach VR w aplikacji YouTube VR.
Cardboardy – proste gogle VR dla każdego
Aby przenieść się w wirtualną rzeczywistość filmów, gdy nie posiada się specjalnych okulusów, zaleca się stosowanie cardboardów i słuchawek. Na nich filmy sferyczne (360 stopni) można wyświetlać w trybie rzeczywistości wirtualnej (VR), który umożliwia przesuwanie telefonu dookoła siebie w celu wyświetlenia różnych fragmentów obrazu sferycznego. Dzięki temu można poznawać obraz wideo w zupełnie nowy sposób, za każdym razem odkrywając nowe detale. Jak to zrobić?
1. Wyszukaj w aplikacji Youtube na smartfonie film VR 360 stopni „Kino” na kanale YT Niepodległa
2. Wybierz film.
3. Kliknij w prawym dolnym rogu ekranu z filmem symbol VR headset (wygląda jak położona na brzuszkach kanciasta literka B). Po wybraniu tej opcji ekran smartfona zostanie podzielony na dwie części zawierające taki sam obraz.
4. Umieść smartfona w cardboardzie.
5. Przyłóż cardboard ze smartfonem do oczu lub zamocuj na głowie, jeśli posiada mocowanie. Rozglądaj się, aby oglądać różne fragmenty obrazu sferycznego – możesz patrzeć w górę, w dół, przed siebie i za siebie.
Miłego seansu!
Materiały dla szkoły podstawowej – Od pleografu do filmów VR
Piętnaście różnych zadań do wyboru związanych z filmem, historią kina i iluzjami optycznymi – oto co czeka animatorów i uczniów szkół podstawowych podczas zajęć „Od pleografu do filmów VR”. Przygotowany scenariusz wraz z załącznikami to zaproszenie w podróż po historii ruchomych obrazów.
Scenariusz zajęć dla szkół podstawowych: „Od pleografu do filmów VR”
- Załącznik: Biografia Kazimierza Prószyńskiego
- Załącznik: Kazimierz Prószyński – twórca polskiej kinematografii
- Załącznik nr 1: Instrukcja korzystania z cardboardów
- Załącznik nr 2: Powrót birbanta
- Załącznik nr 3: Stopklatki
- Załącznik nr 4: The Vanishing Lady
- Załącznik nr 5: Zoetrop
- Załącznik nr 6: Fenatiskiskop
- Załącznik nr 7: Złudzenie optyczne – wynalazki
- Załącznik nr 8: Taumatrop
- Załącznik nr 9: Kineograf
- Załącznik nr 10: Zoopraksiskop
- Załącznik nr 11: Animowanki
- Załącznik nr 12: Spis filmów dokumentalnych Kazimierza Prószyńskiego
- Załącznik nr 13: Ślizgawka w Łazienkach do kolorowania
- Załącznik nr 14: Oś czasu
- Zoentrop – Szablon 1
- Zoentrop – Szablon 2
Materiały dla szkoły średniej – Kolumb polskiej kinematografii
Ekspedytor uniwersalny, obturator, biopleograf – o co chodzi dowiedzą się uczestnicy zajęć „Kolumb polskiej kinematografii”! Scenariusz lekcji przybliża postać Kazimierza Prószyńskiego i jego wynalazki. Zadania z użyciem wyobraźni, krzyżówka i pytania rodem z milionerów to propozycja na lekcję z VRem dla szkół średnich.
Scenariusz zajęć dla szkół średnich: „Kolumb-polskiej-kinematografii”
- Załącznik nr 1: Instrukcja korzystania z cardboardów
- Załącznik nr 2: Biografia Kazimierza Prószyńskiego
- Załącznik nr 3: Kazimierz Prószyński – twórca polskiej kinematografii
- Załącznik nr 4: Zadania i rozgrywki
Materiały dla Uniwersytetów Trzeciego Wieku – Zróbmy film o Kazimierzu Prószyńskim
Seniorzy w grupach stają się producentami filmu biograficznego o Kazimierzu Prószyńskim. Jakie sceny zawrzeć? Kto zagra głównego bohatera? Jaki tytuł powinien znaleźć się na afiszu? Wszystko w rękach uczestników! Wyzwanie rzucamy w scenariuszu zajęć dla uniwersytetów trzeciego wieku „Zróbmy film o Kazimierzu Prószyńskim”.
Scenariusz zajęć dla uniwersytetów trzeciego wieku: „Zróbmy film o Kazimierzu Prószyńskim”
- Załącznik: Kazimierz Prószyński – twórca polskiej kinematografii
- Załącznik nr 1: Instrukcja korzystania z cardboardów
- Załącznik nr 2: Powrót birbanta
- Załącznik nr 3: Banknot
- Załącznik nr 4: Fotografie Kazimierza Prószyńskiego
- Załącznik nr 5: Rodzina Prószyńskich
- Załącznik nr 6: Trudne początki
- Załącznik nr 7: Wreszcie sukces
- Załącznik nr 8: Ostatnie lata
Zapraszamy do korzystania!
Materiały edukacyjne powstały w ramach projektu „Niepodległa w kadrze”. Sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt finansowany ze środków budżetu Państwa, w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości.